Reparație: Defecțiunea Controlerului la trotineta electrică Xiaomi M365
Reparație: Defecțiunea Controlerului la trotineta electrică Xiaomi M365
Defecțiunile care se manifestă la trotinetele electrice se evidențiază prin diverse semnale, ușor de identificat de utilizator. Componentele esențiale ale scuterelor electrice, așa cum am menționat și în articolul „Cum să repari maneta de frână la trotineta electrică Xiaomi M365”, sunt: motor electric, controler, baterie/acumulator. În plus, există comenzile care se conectează atât mecanic, cât și electronic la întregul ansamblu al vehiculului electric: maneta de accelerație, manete de frână cu senzori, contact cu cheie, alarmă, cric cu senzor, etc.
Pentru o mai bună înțelegere a sistemului electric, vom descrie pe scurt trotineta electrica . Avem un controler dedicat care preia energia, numită „curent”, din baterie/acumulator și o transmite la motorul electric în funcție de comenzile date prin maneta de accelerație și maneta de frână sau alte comenzi. Atunci când se acționează frâna, acesta transformă motorul în generator, transferand energia în baterie, proces cunoscut sub denumirea de „recuperare de energie” la frânare sau „frână electrică”.
În acest articol, vom analiza situația în care trotineta electrica nu se mai deplasează și prezintă anumite simptome clare de defecțiune. Deplasarea trotinetei electrice, în mod normal, dacă ar fi împins, ar trebui să fie extrem de ușoară. Având în vedere că trotinetele xiaomi m365 sunt dotate cu un motor electric pe roata din fata și cea din spate o roată liberă pe care este montată frână mecanică pe disc . Trotinetele rulează cu ușurință, deoarece nu dispun de angrenaje complexe, cum ar fi lanțuri, curele de transmisie, cardan sau cutie de viteze.
Așadar, atunci când trotineta electrică nu mai funcționează, utilizatorul poate verifica dacă sistemul de tracțiune, respectiv roata motorului electric, are o rotație lină și ușoară sau există o problemă în sistemul electric de putere, respectiv la controler, în motor și la firele care alimentează motorul și care îngreunează funcționarea.
La Pasul 1 Pentru a identifica acest aspect, utilizatorul trebuie să ridice trotineta electrica pe un elevator sau suport solid, astfel încât roata motorului să fie suspendată. În acest moment, putem să învârtim manual roata și să observăm dacă mișcarea de rotație este lină, fluentă și ușoară sau dacă este sacadată, îngreunată.
În funcție de concluziile de la Pasul 1, prin rotirea motorului, putem concluziona următoarele:
– Roata motorului se învârte ușor.
Concluzie: Bobinajul și sistemul electric de putere nu sunt în scurtcircuit sau nu există componente defecte care să îngreuneze rotirea mecanică.
Trebuie să verificați: senzorii Hall, senzorii de frână, conexiunile dintre motor și controler (8 fire), comenzile către controller, senzorul cric/picior de sprijin și alte elemente de control și siguranță prezente pe vehiculul electric.
– Roata motorului se învârte greu, sacadat.
În acest caz, este necesar să analizăm motivele pentru care rotirea este îngreunată.
Pentru aceasta este necesara desfacerea carenelor, capacului de sub platforma trotinetei pentru a ajunge la unitatea de control, denumită controller.
ATENȚIE! Asigurați-vă că ați deconectat bateria/acumulatorul de la sistemul electric!!!care se prezinta sun forma unui conector xt30
Trebuie să identificați firele care provin de la motor și sunt conectate la controller. Acestea sunt mai groase, în număr de trei : albastru maro și galben. Deși nu există un standard, ele ar trebui să fie de culoare galbenă, albastră și verde. Pe lângă cele 3 fire groase în aceeași izolație, găsim alte 5 fire subțiri provenind de la senzorii Hall, în număr de 3. În articolul următor vom descrie funcționalitatea lor și cum putem identifica eventuale defecțiuni.
La Pasul 2, deconectăm cele 3 fire groase provenite de la motorul electric de firele provenite din controler. Ele pot fi conectate fie într-o grilă de contacte prin șurub și piuliță, fie prin conectori speciali de putere.Folosind un patent special ele se pot extrage din conectorii aflati pe placa de baza .
După ce am deconectat cele 3 fire groase, ne asigurăm că acestea nu se ating între ele.
Acum, învârtim roata motorului scuterului electric și observăm dacă mișcarea de rotație se face lin sau îngreunat sacadat
Concluzia la acest test poate fi:
~Varianta 1– Motorul se învârte la fel de îngreunat și sacadat.
Concluzie: bobinaj motor ars sau în scurtcircuit, fire motor în scurtcircuit.
Este necesară înlocuirea motorului sau verificarea atentă a continuității firelor motorului.
Recomandăm cuplarea unui motor electric funcțional la controler pentru a verifica exactitatea constatării defecțiunii la acest pas.
~Varianta 2 – Motorul se mișcă ușor și lin, fără o rotație sacadată.
Concluzie: controlerul îngreunează mișcarea printr-o defecțiune electrică la partea de putere.
Este necesară înlocuirea controlerului trotinetei electrice Xiaomi M365
Așa-numiții MOSFETi, care controlează partea de putere transferată către motor se pot arde din diferite cauze electronice sau electrice. Solicitarea motorului electric în cazul rampelor de urcare sau energia utilizată la frânarea electrică în pantă poate duce la arderea acestora.
Recomandarea este utilizarea scuterului electric în parametrii normali, fără a încerca să atingeți limitele de viteză la urcare sau frânare excesivă la coborâre.
Pot exista situații în care și din cauza temperaturilor exterioare foarte ridicate, sistemul de răcire să nu facă față solicitării sistemului electric și să cedeze.
În pașii de diagnosticare și verificare, este recomandat ca persoana care efectuează operațiunile să aibă un kit minim de unelte mecanice și aparate de măsură electrice pentru a facilita o diagnosticare mai clară.