Reparatie Defectiunea Controller-ului la scutere electrice city coco

​    Defecțiunile care apar la Scuterele electrice se manifesta prin diferite semnale care pot fi identificate destul de ușor de catre utilizator.
    Componentele ​importante  ale scuterelor electrice, dupa cum descriem si in articolul​ Cum sa repari Maneta de frana la scuter electric City coco, sunt : Motor electrice , controler, baterie/ acumulator. Pe langa acestea sunt comenzile care se conecteaza atat mecanic cat si electric la întreg ansamblul vehiculul electric : maneta acceleratie, manete frana cu senzori, contact cu cheie, alarma , cric cu senzor etc.
Sa intelegem sistemul de ​electric va descriem din nou pe scurt​ ​ scuterului electric . Avem un controler dedicat care preia energia asa zis “curentul” din baterie/acumulator si o transmite la motorul electric in funcție de comenzile care i se dau prin maneta de accelerațieSituatia in care actioneaza frana, acesta transforma motorul in generator si transfera energia in bateria denumită si ​”​recuperare energie​” ​la franare sau “frana electrica”.
   In acest articol descriem​ ​situatia in care scuterul electric nu se mai deplaseaza si are anumite simptome clare de defecțiune.
Deplasarea scuterului​ ​in mod normal, daca ar fi sa il împingem, ar trebui sa ruleze extrem de ușor.Luă​nd ​in considerare ca ele sunt dotate cu un motor electric pe puntea spate si o roata libera pe fata, ele rulează ușor, deoarece nu au alte angrenaje cumplate cum ar fi lanț, curea de transmisie , cardan sau cutie de viteze.
Astfel​,​ atunci cand scuterul nostru electric nu mai funcționează  avem posibilitatea ca utilizatorul, sa verificam daca sistemul de tracțiune, respectiv roata motor electric, are o rotație lină si ușoară sau exista o problema la sistemul electric de putere ​respectiv​ la controler si aceasta este ingreunata.
​    ​Pentru a identifica acest aspect utilizatorul trebuie sa ridice pe un suport solid scuterul electric, astfel incat roata motor sa fie suspendată.In acest moment putem sa invartim cu mana roata si sa observam daca miscarea de rotatie este una lina, cursiva si usoara sau este una sacandata ingreunata.
Ne asigurăm daca sistemul de franare n​u ingreuneaza rotație. Daca nu p​u​teti sa consta​tati​ acest lucru​,​ recomandăm sa detasati fizic etrierul de pe cadrul scuterului.
In funcție de concluzia de la Pasul 1 prin rotirea motorului, ​ putem constata următoarele:

La pasul 1- ​R​oata motor se invarte ușor

    Concluzie : Bobinajul si sistemul electric de putere nu este in scurt sau nu sunt componente care sa ingreuneze rotirea mecanică​. 
   T​rebuie sa verifici : senzorii hall, senzori​i​ de frana, conexiunile dintre motor si controler ( 8 fire), comenzile catre controler , senzor cric/picior de sprijin alte elemente de control si siguranță ​    ​prezente pe vehiculul electric.

        La pasul 1​R​oata motor se invarte greu sacadat 

​   ​ In acest caz este necesar sa analizam care este motivul pentru care rotirea este ingreunata. Pentru ace​a​sta desfacem carenele scuterului electric sa ajungem la  unitatea de control, denumit controller.
ATENTIE! ​Ne asiguram ca am decuplat bateria/acumulatorul de la sistemul electric !!!
Trebuie identificate fire​le​ care ajung de la motor si sunt conectate la controller. Se pot observa ca sunt mai groase, in număr de trei.Desi nu ​​exista inca un standard ele ar trebui sa fie de culoare galabena albastra si verde.Pe langa cele 3 fire groase in aceeași izolatie, găsim alte 5 fire subtiri care  provin de la senzorii hall, 3 la numar.In articolul viitor descriem fuctionalitatea lor si cum putem sa identificam eventuale defecțiuni a acestora.
    In pasul 2, deconectam cele 3 fire groase provenite de la motorul electric, de firele provenite din controler.Ele pot sa fie conectate fie într-o grila de contacte prin surub si piulita fie prin conectori speciali de putere.
​  ​Dupa ce am deconectat cele 3 fire groase ne asigurăm ca ele nu se ating intre ele.
​  Acum invartim de roata motor a scuterului electric si observam daca miscarea de rotatie se face lin sau ingreunat.
  Concluzia la acest test poate sa fie :

La pasul 2 – ​M​otorul se invarte la fel de îngreunat si sacadat. 

 Concluzia: bobinaj motor ars sau in scurt, fire motor in scurt.
​ ​Necesar inlocuire motor sau verificare atentă a continuității firelor motorului.
​ ​Recomandăm cuplarea unui motor electric funcțional ​ ​la controler pentru a verifica certitudinea constatării ​defecțiunii ​la acest pas.
     

        La pasul 2 – ​M​otorul se mișca ușor si lin , fără o rotație sacadata.

 Concluzia – Controllerul îngreuna mișcarea printr-o defecțiune electrică la partea de putere.
​ ​Necesar inlocuirea controlerului.
​ ​Asa-numitii mosfeti care controlează partea de putere transferată catre motor, se ard din diferite cauze electronice sau electrice.Solicitarea motorului electric cand sunt rampe de urcare sau energia folosită la franarea electrică in panta​, ​pot duce la arderea acestora.
​ ​  Recomandarea este utilizare scuterului electric in parametrii normali fără a tinde să atingeți limitele de vit​e​za ​la ​urcare sau franarea excesiva la coborare.
​ ​ Pot fi situații in care  si din cauza temperaturii exterioare foarte ridicate sistemul de răcire sa nu faca fata solicitării sistemului electric si acesta cedează.
   Î​​​​n pașii de diagnosticare si verificare este recomandat ca persoana care efectuează operațiunile să aibă un kit minim de scule mecanici si aparate de masura electrice pentru a facilita diagnosticare mai clară.

Articole precedente

Join Waitlist We will inform you when the product arrives in stock. Please leave your valid email address below.