Tot ce trebuie sa stii despre trotinetele electrice. Sfaturi si explicatii.
Toate discutiilelegate de trotinetele electrice pornesc de la intrebari simple: “Cat costa? Cat de repede merge? Cat de mult ma duce? Este grea? Incape in portbagaj?”
La astfel de intrebari va putem raspunde cu date exacte din experientele noastre avute cu trotinetele electrice incepand din primavara lui 2016.Atunci am vazut prima data o trotineta electrica intr-o echipa de mecanici de VTM care faceau ture intre stand si masina de concurs cu diferite scule si accesorii.
Avand in vedere ca este o trotineta electrica, din start, multe persoane sunt interesate de cum functioneaza aceasta inventie “reinvenatata” numita trotineta electrica.
In continuare incercam sa va prezentam elementele constructive si principiile de functionare a trotinetei electrice intr-o ordine aleasa de noi :).
Trotineta electrica, se compune din: platforma de sustinere cadru,furca fata,furca spate, suspensii, frane, amortizoare, tija ghidonului, ghidon, manere ghidon, roti, motor electric, controler, display, aceleratie.
Platforma este elementul de sustinere a utilizatorului si la majoritatea trotinetelor electrice este proiectat in acelasi timp ca si compartiment al baterie si controler-ului.La alegerea trotinetei este important de urmarit din ce material este, ce profil s-a folosit, daca platforma este turnata sau din tabla ramforsata. Materialele folosite sunt tabla de otel ramforsata care are proprietati flexibile si cele turnate din aluminiu sau materiale compozite, care sunt mai rigide,usoare si inoxidabile in timp. De asemenea trebuie luata in considerare lungimea, latimea si posibilitatea montarii unui scaun sau altor accesorii optionale pe suprafata platformei.De obicei pe suprafata acestora este lipita o folie antiderapata care dupa un timp se inlocuieste in functie de uzura ei.
Furca fata, respectiv furca spate, este elementul care sustine roata fata respectiv roata spate, de cadrul trotinetei electrice. Furca fata trotinetei electrice poate fi construita fixa(fara suspensie),cu suspensii pe ambele parti sau poate avea suspensie cu arc elicoidal in tija ghidonului. In cazul suspensie duble, confortul este mult sporit si ofera si o siguranta la deplasare pe teren accidentat.
Suspensia in tija,desi nu este cea mai buna varianta, este sufiecienta pentru cei care folosesc trotineta electrica pe asfalt.
La trotinetele fara suspensie socurile sunt preluate de cauciucul rotii.Pentru roata spate exista varianta in care din prelungirea platformei este realizata si furca pentru roata din spate.
Pentru trotinetele mai sofisticate suspensie este dupla cu telescoape si arcuri elicoidale.Pentru modelele de top furca fata este profil “V” rasturnat la orizontala “>” .O astfel de suspensie ofera o apasare mai mare asupra rotii la franare, fara sa provoace efectul de “aruncare peste ghidon” a utilizatorului.Astfel de sistem il regasim la modelul WideWhell mercane si DM 10,Dm11,DM8.5 .
Sistemul de pliere sau balamaua trotinetei electrice este o componenta importanta atat pentru usurinta manevrarii la pliere, deschidere, cat si ca element de sustinere a greutatii utilizatorului. Cel mai bun exemplu este sistemul care ofera doar plierea tijei trotinetei, astfel furca fata si roata raman atasate de platforma cand este pliata.
Sitemele de blocaj sunt piesele care se deterioreaza cel mai des la trotinele electrice si care pot provoca accidente grave.
Sistemul de blocaj considerat cel mai fiabil si solid este cel construit dintr-un cilindru cu cleme circulare de strangere care cuprind atat furca cat si tija ghidonului facandu-le fixe una fata de alta Modelele care folosesc acest sistem sunt cele de la RS3000 , DM10,DM8,5.
Un sistem la fel de sigur si robust este prezent la balamalele cu blocator si siguranta blocatorului. Acest sistem prezent la modelul de trotineta electrica RS350 ofera si un reglaj facil atunci cand sunt necesare reglaje in urma folosirii indelungate.
De evitat sistemele confectionate din piese mici si fragile prin constructia lor, prezente la modele Xiaomi si Nineboot.
Sistemul blocator cu clema/levier este unul usor de folosit dar care necesita o intretinere repetata din motivul ca se folosesc pastile siliconate pentru amortizarea socurilor preluate de balama.Acest sistem este prezent la trotinetele electrice Joyor X5s, joyor Y5s si modelele speedXman.
O alta balama blocatoare sigura si usor de folosit cu o bucsa cilindrica de amortizare, este cea folosita la modelul trotinetei electrice RS1000 si RS500 .
Tija este elementul care leaga furca de ghidon formand un corp fix comun.
Tija poate fi reglabila pe inaltime si dotata cu blocator antirotire sau un canal gen nut/feder .Aceste sisteme blocheaza rasucirea tijei ghidonului fata de furca si este un element important de siguranta.
Trotinetele electrice din gama premium joyor,DM, SpeedXman ofera aceasta optiune.
Varianta ghidonului reglabil ofera reglajul pe inaltime a utilizatorului si posibilitatea plierii la maxim pentru a ocupa cat mai putin spatiu la depozitarea sau transport.Tijele fixe sunt prezente la trotinele care au furca prinsa de cadru in momentul plierii ca si la modelul Widewheel Mercane, DM10,DM11.
In pozitia pliata tija este folosita pentru transportul facil al trotinetei electrice si in functie de sistemul de balama se blocheaza automat in pozitia inchis, paralel cu platforma trotinetei preluand fuctia de maner.
Ghidonul este in forma de “T” si are unele particularitati in functie de model.
Pentru transport, cele doua terminatii, manerele, se pliaza fie prin tragerea catre exterior a doua bucse cilindrice respectiv blocatoare.Astfel de modele sunt la trotinetele electrice Joyor,RS100 si RS500.
Exista si blocarea prin apasarea unor bile cu arc a manerelor care gliseaza in interiorul tijei in forma de “T”. La trotinele electrice mai mari sunt fixe nerabatabile ca la modelele DM10 si DM11.La cele din urma pozitionarea se face prin desurubatea elementelor de fixare aflate pe mijlocul tijei.Astfel se poate obtine o pozitie mai dreapta sau mai aplecata pe roata din fata a trotinetei electrice in functie de cerintele utilizatorului.
Pe tija ghidonului se prind manetele de frana, comenzile pentru faruri+semnalizari si display-ul.
Acceleratia are o lamela numita tragaci si in functie de actionarea acesteia trotineta electrica se accelereaza.
Mai este un sistem care functioneaza ca si acceleratia de la motociclete prin rasucirea manerului.La acest model accelerarea si controlul vitezei se face mai exact/precis, evitand aceleratia brusca, cauzate de cuplul motorului.In acest caz display-ul este montat separat si are cheie de contact .Acest sistem este prezent pe modelul trotinetei electrice RS1000, RS350 si RS500.
Franele sunt in majoritate sisteme folosite la biciclete de noua generatie: cu etriere si placute de frana.La modelele rapide franele pot fi hidraulice. Un astfel de sistem are o eficienta sporita la franare scurtand distanta de oprire.
La trotinetele electrice mai mici , respectiv cu roti de 8 inch, se foloseste si frana pe tamburi dupa sistemul auto.Suprafa de franare pe tambur fiind suficient de puternica si franarea se face mai lin fara sa blocheze roata.
Rotile trotinetelor electrice sunt de diferite dimesiuni incepand de la 6 inch pana la 11 inch.Jantele sunt din materiale compozite turnate integral sau din 2 parti.Anvelopele pot fi gonflabile cu camera sau fara, din cauciuc plin.
In functie de dimensiunea rotii confortul si siguranta la deplasarea cresc odata cu diametru rotii.Rotile cu camera gonflabila ofera o deplasare mai lina fara sa se transmite micile denivelari de la suprafata de rulare a asfasltului,pe cand cele cu cauciuc plin fac sa se simta si cele mai fine pietricele sau deivelari.Totusi avantajul caucuiucului plin esta ca nu ai griji pentru presiunea in pneuri sau ca poti face pana cand te afli in concediu.
Motoarele trotinetelor electrice sunt integrate in roata spate,fata sau in ambele.Motorul este unul confectionat din stator si rotor cu magneti permanenti, in 3 faze si cu senzori hall.Exteriorul este cel care se invarte si are lipit pe interior magnetii permanenti. Statorul este cel bobinat in jurul axului rotii si este fix fata de cadru. Putere este data de constructia bobinajului si de putere magnetilor permanenti.Puterea se masora in wati si pleaca de la 100 wati pana la 3500 wati.
Varintele vechi de trotinete elctrice folosesc si motoare cu perii care nu au randament bun si transmisia se face prin lant sau curea catre rota din spate.
Acumulatorul trotinetelor electrice este cel mai scump element si difera in functie de capacitate si tensiune. Tensiunea de alimentare este data de baterii Li-ion, cu putere mare de descarcare.Tensiunea poate fi de 36 volti pana la 72 volti.Tensiunea si puterea motorului sunt cele mai importante repere/carcateristici ce fac diferenta de pret si performante a trotinetelor electrice.
Cu cat tensiunea de alimentare a bateriei este mai mare cu atat putere dezvoltata de motor creste.
Capacitatea se masoara in Ah si ofera reper asupra autonomiei trotinetelor electrice. Pentru a intelege mai bine informatiile despre acumulatori va recomnd sa cititi aici: https://www.tp-link.com/ro/support/faq/741/
Atunci cand cumparati o trotineta alectrica acordati mare atentie carcateristicilor acumulatorului. El reprezinta jumatate din costul total!
Controler-ul, este asa zisul calculator al trotinetei electrice.El primeste toate comenzile si analizeaza starea electrica a subansamblelor acesteia.Prin el se face pornirea,incarcarea si comenzile date de utilizator.In interiorul acestuia se afla si partea de transmitere a puterii catre motor direct proportional cu comenzile date.
In cazul in care apar defecte lin circuitul electric sau a componentelor, controler-ul le detecteaza si opreste functionarea trotinetei electrice.Unele controler-e au preinstalate mufe pentru montarea de alarme cu telecomanda care pot opri/porni trotineta sau semnala daca aceasta este miscata in pozitia de oprit.
Incarcarcatoarele trotinetelor electrice seamana ca si constructie si dimensiune, foarte mult cu cele de laptop.Au tensiune de iesire calibrata pentru fiecare model de trotineta electrica in parte.ATENTIE!! Nu incercati sa folositi incarcatoare de la un model la altul pentru ca pot fi consecinte foarte grave.Nu insemna ca daca mufa se potriveste este potrivit incarcatorul.Explozia acumulatorilor li-ion este foarte violenta!
Dimensiunile trotinetelor electrice difera in functie de perfomante si design.Cele mai intalnite nu depasesc 110 cm lungime impachetate, inaltim 35/40 cm si greutate de 12-50 kg.Greutatea este direct proportionala cu capacitatea bateriei si puterea motorului excluzand cele cu motoare cu perii si baterii pe plumb.Este bine sa sa stiti in ce scop doriti sa utilizati trotineta pentru ca acest aspect este definitoriu in alegrea ei.Daca doriti sa aveti un accesorii modern sa il tineti pentru ocazii de deplasare urgente in portbagaj, atunci orintati-va spre ceva mic usor fara autonomie mare de exemplu roti 8 inch,baterie 8-13 Ah motor pana in 350 wati cu o greutatatea de 13kg-15kg ma refere la modelul RS350.Daca doriti o utilizare frecventa dar nu pe distanta mari,alegeti o baterie peste 13 Ah,roti de 8 inch sau 10 inch, putere motor de 350w-500w si greutatea pana in 20 kg.
Cand va ganditi la o “naveta zilnica” de peste 20-30km atunci va trebuie ceva masiv, baterie peste 20Ah si tensiune de 48V, motor de minim 700 wati-1000 wati, greutatea va fi peste 22 kg si atentie daca va incapea in portbagajul masinii personale:).
Intretinerea trotinetelor electrice se face relativ usor.Elementele care trebuie verificate frecvent sunt: piulitele de la axul rotii fata si spate,sistemele mobile de strangere a ghidonului si blocare, sitemul de franare.Pentru siguranta recomandam o revizie la primii 50km parcursi urmand ca o data la 200 km reverificarea lor.Un lucru important este presiunea in pneuri la trotinetele care au roti gonflabile.Presiunea recomandata este trecuta pe fiecare cauciuc in bari sau psi.Aici Aveti un convertor daca va este necesar:https://www.unitconverters.net/pressure/bar-to-psi.htm . Evitati sa folositi trotineta electrica in mediu umed excesiv.Daca totusi s-a intamplat sa o udati este bine sa fortati uscarea fie prin suflarea cu aer cu presiune fie pusa la loc calduros unde apa sa se evapore rapid evitand oxidarea contactelor sau a elementelor din fier.Lubrifierea ei trebuie facuta cu simnt, folosind spray-uri dedicate sau paste in urmatoarele zone: balamaua de rabatare,prinderea suspensiilor si piesele rotative.
Daca sunt intrebari despre trotinetele elctrice la care raspuns nu l-ai regasit in acesta descriere, poti sa le adresezi direct de aici:https://e-fain.ro/contact2/.